Como parte de ese proyecto de Itaipú, empresa binacional de Brasil y Paraguay, ya se han fabricado 25 automóviles eléctricos y el prototipo de un camión eléctrico.
“Como ya estábamos produciendo cuatro vehículos eléctricos por mes, decidimos abrir nuevos frentes de trabajo y desarrollar vehículos eléctricos pesados y de porte mediano”, dijo en Foz de Iguazú, donde está la hidroeléctrica, el coordinador general brasileño del Proyecto Vehículo Eléctrico, Celso Novais.
El autobús está en fase de diseño y “la previsión es que comencemos a montar el primer prototipo el 5 de septiembre próximo para ponerlo a circular en pruebas dentro de Itaipú el 15 de noviembre”, explicó.
Según Novais, el autobús es un proyecto de Itaipú en asociación con Iveco, subsidiaria de Fiat para vehículos de carga, y con el fabricante brasileño de carrocerías Mascarello.
En la fabricación de los automóviles participó también la suiza KWO, que desarrolló el sistema eléctrico.
Itaipú ya domina la tecnología para la fabricación de automóviles eléctricos y, tras haber desarrollado y homologado un Palio Weekend (Fiat) con una autonomía de 120 kilómetros, trabaja en proyectos para mejorar su rendimiento y reducir su precio.
“En cuanto al camión, ya realizamos con éxito cerca del 70% de las pruebas del primer prototipo”, afirmó.
El camión, un modelo de cabina doble, tiene capacidad para cinco toneladas (2,5 toneladas de su propio peso y 2,5 de carga) , autonomía para rodar 100 kilómetros y una velocidad máxima de 100 kilómetros por hora.
Según los ingenieros, utiliza tres baterías debido a que tiene un motor de 40 kilovatios, casi tres veces más que el de los automóviles, que funcionan con 15 kilovatios.
“Lo diseñamos para atender las necesidades de cooperativas que producen energía con biomasa y que quieren usar los excedentes en la locomoción como forma de ahorrar combustible”, explicó el ingeniero.
“En Paraná (estado del sur brasileño en el que está Itaipú) hay varios agricultores y criadores de cerdos que cuentan con sobras de biomasa y que la usan para alimentar generadores de electricidad propios. Ellos nos pidieron una ayuda porque producen más energía de la que pueden consumir”, agregó.
Según Novais, el costo del camión eléctrico es superior al de un vehículo de combustión, pero para los agricultores es más rentable porque no pagan por el combustible.
El ingeniero admitió que, pese a ser modelos eléctricos que no provocan contaminación y alcanzan un rendimiento similar al de los vehículos a combustión, el gran problema de los vehículos eléctricos es su precio, prácticamente el doble del similar con gasolina.
“Como utilizan una batería especial y componentes que aún no son fabricados en serie, su coste se eleva mucho”, agregó, al aclarar que la batería de sodio representa casi el 50% del precio del vehículo.
Novais señaló sin embargo que, a largo plazo, los vehículos eléctricos compensan desde el punto de vista financiero porque el costo por kilómetro recorrido es cuatro veces inferior al de la gasolina.
Según explicó, con unos 3,6 dólares de carga de energía de la batería a precio de tarifa residencial en Brasil, es posible recorrer 120 kilómetros. “Para andar eso con un carro a combustión hay que pagar cuatro veces más”, dijo.
Para reducir los costos de producción, Itaipú está trabajando con dos estrategias: desarrollar una batería menos costosa y reducir el peso del vehículo para aumentar su autonomía, dijo Novais.
Un prototipo menos pesado, hecho con fibra de carbono, consiguió el doble de autonomía (220 kilómetros), pero su costo también aumentó por el precio del material.
Fiat Brasil, junto con la hidroeléctrica Itaipú, la empresa suiza KWO y otros aliados, ha desarrollado un Palio Weekend 100% eléctrico, que no emite gases contaminantes y, prácticamente, tampoco ruido.
Las fábricas de Fiat en Brasil ofrecen el Fiat Palio Weekend, un auto totalmente eléctrico. Las baterías en este modelo son reciclables al 100%, aunque son de níquel-cadmio, porque las de iones de litio son más caras. El único ruido que emite al rodar es el contacto de los neumáticos con la carretera.
El exterior es idéntico a las versiones que se mueven a base de combustibles líquidos o gaseosos. El interior es la diferencia con modelos cuyo motor es de combustión interna.
El auto funciona de forma semejante a los automáticos: tiene una palanca tipo joystick que puede colocarse en tres posiciones: drive, neutro y reversa.
La consola central tiene un espacio que controla el comportamiento de la batería con informaciones sobre carga, tensión, temperatura y corriente. Además la suspensión y el sistema de frenos se recalibraron por seguridad.
El motor del Palio Weekend Eléctrico genera una potencia máxima de 15 kW (20 CV) y un torque máximo de 50 Nm (5,1 kgm), que hace de 0 a 60 km/h en 9 segundos y permite al vehículo desarrollar una velocidad máxima de 100 km/h. Ese propulsor es refrigerado con agua, lo que reduce significativamente sus dimensiones y peso (41,5 kg).
También se alimenta de una batería de níquel, situada en el fondo, que garantiza una autonomía de 120 km con carga completa, recargable en ocho horas en cualquier toma de tres puntos de 220 V.
La fabricación del Palio Weekend se realiza en Itaipu, Brasil. Gran parte de la electricidad generada en el país se obtiene de las centrales hidroeléctricas.
La carrocería llega directo de la fábrica de Fiat Automóveis en la zona de Betim, Minas Gerais, para recibir en la línea de producción en Itaipu los componentes específicos de un auto eléctrico, motor, transmisión y baterías.
El país fue pionero en Latinoamérica al presentar autos de etanol y el primero en el mundo en ofrecer vehículos Tetrafuel (cuatro combustibles).
Actualmente existen 21 Palio Weekend Eléctrico. Los coches se encuentran en las empresas asociadas con el proyecto: Itaipu Binacional, KWO, AMPLA, CPFL, Copel, Eletrobrás, Cemig, Furnas y Fiat-. El objetivo es producir 50 vehículos hasta el primer semestre del 2010 y generar un know how regional en esta tecnología.
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Brazilian Hydro Power Complex Develops “Green” Cars
Itaipu, the largest hydroelectric power producer in the world, is developing an electric bus that it hopes to try out this year and that joins the list of other “green” vehicles produced by the same firm.
This represents a new phase in the Itaipu project of developing in association with carmaker Fiat a family of electric vehicles with “zero emissions” of gases believed to cause global warming.
As part of this project launched by Itaipu, a binational company owned by Brazil and Paraguay, 25 autos and the prototype of an electric truck are already on the road.
“As we are now producing four electric vehicles per month, we decided to widen our scope and develop some in the heavy and medium-sized segments,” electric vehicle project coordinator Celso Novais told Efe in Foz de Iguaçu, a Brazilian city on the border with Paraguay where the power plant of the Itaipu Dam is located.
The bus is in the design stage and “our schedule is to begin assembling the first prototype next Sept. 5 in order to have it doing road trials at Itaipu by Nov. 15,” he said.
The bus is a project of Itaipu in association with Iveco, a Fiat subsidiary for making truck, bus and diesel engines, and with Mascarello, the Brazilian bodywork manufacturer, Novais said.
Also participating in making the cars was the Swiss firm KW0, which developed the electric system.
Itaipu has mastered the technology of making electric cars and, after developing and testing a Palio Weekend, a small station wagon produced by Fiat with a range of 120 kilometers (75 miles), it is working on projects to improve its performance and cut the price.
“As for the truck, we have successfully carried out close to 70 percent of the trials of the first prototype,” Novais said.
The truck, a double cabin model, has the capacity to carry 5 tons (2.5 tons of its own weight and a 2.5-ton load), a 100-kilometer (62-mile) range and a top speed of 100 kph (62 mph).
The vehicle, according to engineers, uses three batteries because of its 40-kilowatt engine, almost three times more than the cars, which operate on 15 kilowatts.
“We designed it to meet the needs of cooperatives that produce biomass energy and want to use the excess for transport as a way of saving fuel,” Novais said.
“In Parana (the Brazilian state where Itaipu is located) there are a number of farmers and pig breeders that have a lot of biomass that they use to fuel their own electricity generators. They asked us for help because they produce more energy than they can use,” Novais said.
The electric truck is more expensive than one with an internal combustion engine, but for farmers it’s more profitable because they don’t have to pay for the fuel, Novais said.
The engineer admitted that, though these are ecological models that cause no pollution and have a similar performance to vehicles with internal combustion engines, the big problem of electric models is the price, almost double that of vehicles that run on gasoline.
“Since they use a special battery and components that are not yet mass produced, the price is much higher,” Novais said, adding that the sodium battery accounts for nearly 50 percent of the vehicle’s price tag.
Long-term, however, electric vehicles make up for the initial cost from a financial point of view, because the cost per kilometer (mile) is four times less than for those using gasoline, Novais said.
It costs about $3.60 to charge the battery in Brazil, enough to drive 120 kilometers (75 miles).
“To go that far in a gasoline-driven car you’d have to pay four times more,” the engineer said.
First Electric Car to be built in South America
Fiat has been developing an electric version of the Fiat Palio Weekend for three years. Fiat claims it has a range of 75 miles on one charge and can speed up to 60 MPH. The draw back is the price, $70,000.
Fiat partnered with Itaipu Binacional and the Swiss KWO to develop the car. The electric engine was developed by KWO and its battery is 100% recyclable because it uses sodium chloride and nickel. Full charge time is about eight hours.
According to Fiat it will go from zero to 62 MPH in nine seconds.
Fiat unveiled the Fiat Palio Weekend Eletrico, the electric version of it’s popular Fiat Palio Weekend station wagon, at the Sao Paolo Motor Show. Its development was created in conjunction with the the Swiss company KWO. This car is mainly meant for European markets, which are in high demand for electric cars.
The Fiat Palio Weekend Eletrico is powered by a 20 HP Electric motor which in turn is run by a Nickel-Cd battery located at the base of the trunk (Lithium-Ion isn’t used as it is very expensive, but future variants should come with Lithium-Ion units). Over night charging will give you a maximum possible range of 120 km. The Palio Eletrico can be operated in 3 modes : Drive, Neutral and Reverse. This car is not a hybrid, it’s a fully electric short distance city car.
As for the exteriors, there have only been minor face-lifts. The Eletrico comes only in one color – green, which supposedly reflects on Fiat’s concern for the environment, and the blue graphics on the doors helps to distinguish the Eletrico from the Palio Weekend Station Wagon. No news has been revealed so far about production and prices, but, we are quite sure that it will be launched in the European market first, where there is suitable infrastructure to support electric cars.
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ELECTRIC VEHICLE
Itaipu, the largest electricity generator in the world, has a vehicle fleet propelled by fossil fuels.
With an eye on the expenses represented by this contradiction, and interested in stimulating the development of a sustainable vehicle, Itaipu is participating in the conception of electric vehicle prototypes that dispense with the use of fossil fuels and don’t pollute the environment. Itaipu is working in partnership with Fiat, the firm responsible for the supply of the mechanical kit (bodywork, motor and gearbox) and the Kraftewerke Oberhasli (KWO), a firm controlling Swiss hydroelectric power plants, and which works in perfecting the technology employed in the electrical part of the vehicle.
A technological cooperation agreement signed in 2004 led to the execution of a survey covering the technical and economic feasibility of vehicles propelled by electricity. By the year 2011, Itaipu intends to invest US$ 230 thousand in the EV Project.
The research and assembly of the electric vehicles take place at the Itaipu Technological Park (PTI) in Foz do Iguaçu, together with the support of firms from the Brazilian electricity sector (Eletrobrás, CPFL and Copel) and the Paraguayan (ANDE), as well as from the Lactec Institute.
In 2006, when the first units were ready, Itaipu received orders for ten vehicles. Now, the associates intend perfecting the already existing technology in order to test the feasibility of entering large scale production. The first customers will be firms from the electricity sector.
The associate entities assume the obligation of purchasing electric vehicles to compose their company fleets and to collaborate in implementing and perfecting the prototypes.
Each electric vehicle produced at Itaipu always comprises technical innovations that are tested by electricity concessionaires.
Electric cars do not pollute and are silent. They can be recharged at home, from a domestic power outlet; a considerable economy. For the value of a liter of gasoline, they run 60 km. Easy to drive, their only controls are the accelerator and brake.
The maximum speed reached by their 20 horsepower is 110 km/h. Light, easy to recycle and placed beneath the floor of the boot so as to not take up room, the nickel batteries provide a range of 120 kilometers, with a recharge time of eight hours.
In order to gain the approval of drivers, the technicians from the Center for Research, Development and Assembly of Vehicles Propelled by Electricity are working to increase the range of the battery to 450 kilometers, raise the maximum speed to 150 km/h, decrease the battery recharging time to 20 minutes, and to allow the electric vehicle to operate with air conditioning.