El consorcio automovilístico alemán BMW ha designado a la empresa SB LiMotive como nuevo proveedor de los elementos que compondrán las baterías de los vehículos eléctricos que está desarrollando la compañía para su uso urbano, informó BMW en un comunicado.
"Esta decisión es un gran hito en la trayectoria hacia la producción en serie del vehículo eléctrico para las Megaciudades. La batería es un componente clave en un coche eléctrico", añadió el presidente del grupo con sede en Munich, Norbert Reithofer.
BMW destacó que este acuerdo le permite tener acceso a la tecnología más moderna en lo referente al almacenamiento de iones de litio desarrollada por SB LiMotive, que es una empresa conjunta formada por Bosch y Samsung SDI para la creación de este tipo de baterías de litio.
El consejero delegado de Samsung SDI, Taek Kim, señaló que el objetivo de su empresa es suministrar a BMW "la mejor tecnología de baterías disponible" en lo que se refiere a prestaciones, autonomía y seguridad para los coches eléctricos.
"Al mismo tiempo queremos establecer que los elementos de las baterías de SB LiMotive sean un producto sostenible que, después de haber sido utilizado en el automóvil, pueda ser reutilizado en otros ámbitos o reciclado", añadió.
El consejero delegado de BMW, Norbert Reithofer, dijo que "la decisión es un importante hito en el camino a la producción en serie del Megacity Vehicle", el vehículo eléctrico para las grandes ciudades.
La batería es decisiva en el alcance, la autonomía, el precio y la potencia de los automóviles eléctricos.
Por su parte, el consejero delegado de SB LiMotive, Ypung Woo Park, anunció que la compañía invertirá unos 500 millones de dólares (352 millones de euros) en el desarrollo de baterías de iones de litio y en sistemas para vehículos eléctricos e híbridos enchufables hasta el año 2013.
BMW prevé la producción en serie del vehículo eléctrico libre de emisiones contaminantes "Megacity Vehicle" en la primer mitad de la próxima década.
—————————-
SB LiMotive to Supply Lithium-Ion Battery Cells for BMW’s Megacity Vehicle Project
SB LiMotive – the Samsung SDI and Bosch joint venture – will supply lithium-ion battery cells to BMW. The German automaker will install the battery cells in its first electric car, which is currently being developed as part of the Megacity Vehicle project. The zero-emission vehicles will go into series production in the first half of the next decade.
"Between now and 2013, we will invest 500 million US dollars in the development and manufacturing of lithium-ion cells and battery systems for hybrid and electric cars," said Young Woo Park, President of SB LiMotive. The joint venture company expects to see some three million electric cars and plug-in hybrids as well as six million hybrid vehicles out of one hundred million newly produced vehicles in 2020.
One of the main reasons why BMW opted for SB LiMotive’s lithium-ion battery technology was the combined know-how of its parent companies. Samsung SDI brings large-scale series production experience into the partnership, as well as manufacturing competence in the area of lithium-ion cell production. Moreover, the company is an innovation and development leader in the realm of lithium-ion technology.
The company already produces a wide range of lithium-ion batteries for use in laptops, cell phones, and power tools. For its part, Bosch can contribute its systems competence when it comes to integrating lithium-ion technology in the overall concept of the automobile. In its business unit for hybrid and electric drives, the German supplier has comprehensive know-how in the areas of power electronics, electric motors, transmissions, and DC/DC converters.
"Our foremost objective is to supply BMW with the best battery technology available in terms of performance, range, and safety. At the same time, we want to establish SB LiMotive lithium-ion battery cells as a sustainable product which, after being used in the car, can be reused in other areas or recycled," says Soon Taek Kim, CEO of Samsung SDI.
The first outcome of BMW’s project is the MINI E: this purely electrically powered vehicle is currently the focus of a large-scale field test involving some 600 vehicles in the US, Great Britain and Germany. Insights gained during this field test will be just as essential to the serial development of both the Megacity Vehicle and the battery technology. The zero-emissions vehicle will go into serial production in the first half of the next decade.
"The battery is a key component in any electric vehicle, since it determines its range and performance," said Norbert Reithofer, chairman of the BMW board. "In SB LiMotive, we have found a supplier that offers us the best available technology, and that combines German automotive competence with Korean battery know-how."
www.bosch.com/content/language2/downloads/PI6792-e.pdf
www.bosch.com/content/language2/html/index.htm